Online wordt veel gebruik gemaakt van de hashtag. Hashtags stellen je als gebruiker in staat om je bericht met één woord samen te vatten. Op die manier creeër je een onderwerp. Als andere twitteraars deze hashtag ook gebruiken zijn de berichten gecategoriseerd op dit betreffende onderwerp. Twitter begon ermee,Google Plus, LinkedIn, Pinterest en Facebook, volgden. De hashtags kun je beter niet zomaar inzetten. Iedere dag zijn er 2,5 miljard Facebookposts, 400 miljoen tweets en 45 miljoen foto’s op Instagram.

Het is dus van belang om jouw boodschap vindbaar te maken. Hashtags kunnen je daarbij helpen.hashtags kunnen het online bereik vergroten vanjouw melding, discussie of evenement. 


Op deze manier zet je het teken strategisch in en vergroot je het gebruik ervan onder je doelgroep. De belangrijkste regel is dat je de hashtag met mate gebruikt. Plaats dus niet voor ieder woord een hekje, maar kijk welk trefwoord in jouw bericht van belang is. Daarnaast is het belangrijk dat je hashtag kort en duidelijk is, zodat mensen begrijpen waar deze voor staat. Je kunt daardoor makkelijk communiceren naar je volgers. Let daarbij op dat de spelling aansluit bij de gangbare hashtag, dus #widm voor een tweet over het programma 'wie is de mol'

Een voorbeeld van een tweet met overdreven veel hashtags:

Een prima tweet en prima gebruik van de hashtag| door gebruik van de foto valt de tweet extra goed op:

 

Het gebruik van de hashtag, het welbekende ‘hekje’, is niet meer weg te denken bij Social Media. Veel merken gebruiken de hashtag en plaatsen er 1, 2 of soms meerdere bij een bericht. Toch zijn er ook voorbeelden waarbij het gebruik flink doorslaat en er hele verzamelingen van deze hashtags worden gebruikt. Maar waar ligt nu de gezonde balans voor het gebruik? Een recent onderzoek laat zien dat merken voorzichtig moeten zijn met het toepassen van de hashtag. Wanneer er toch overmatig gebruik gemaakt wordt is het resultaat dat het aantal interacties met het bericht daalt. Bij een Facebook post is dit al na het gebruik van 2 hashtags. De meeste interacties met een post vinden namelijk plaats als het bericht 1 tot 2 hashtags bevat. Bij het gebruik van 3 tot 5 van deze tags, daalt het aantal interacties flink. Bij meer dan 6 hashtags zitten we nog maar net iets boven de helft van het aantal interacties.Merken moeten dus voorzichtig zijn met het gebruik van de hashtag. Waar het aan de ene kant kan helpen met je bereik, kan het aan de andere kant zorgen voor het tegenovergestelde bij overmatig gebruik.

Je bereik op Twitter vergroten is dé reden om hier hashtags te gebruiken . Een tweet die voorzien is van een hashtag is zichtbaar voor andere gebruikers die de berichten onder de betreffende hashtag bekijken. Op deze manier wordt de bericht (tweet) niet alleen gecategoriseerd, maar ook zichtbaar voor mensen die je niet volgen.

Participeren met tweets voorzien van een reeds bestaande en bekende hashtag is een geweldige manier om de dialoog aan te gaan met nieuwe mensen op Twitter. Hiermee zorg je ervoor dat je in contact komt met andere gebruikers op Twitter die geïntresseerd zijn in hetzelfde onderwerp als jij. 

Hashtags op linkedin:

Hashtags werken niet langer op LinkedIn, dus gebruik ze niet. Reeds bestaande hashtags, of gebruikers die hashtags gebruiken worden vooralsnog als links weergegeven. Na het klikken op de betreffende hashtag wordt je als gebruikers doorgestuurd naar de ‘Help Page’. 

 

Hastags op Pinterest:

Pinterest #, hoe gebruik je ze?